Mengapa Gewang Permukaan Air Sungguh Berkesan?

Bagi sebagian orang kegiatan memancing merupakan suatu hal yang sangat menyenangkan. Terlebih lagi jika kegiatan memancing dilakukan di laut dari kapal. Pasti akan sangat menyenangkan bukan? Bagi Anda yang hobi memancing, pernahkah Anda mendapatkan ikan kakap putih? Jika belum, terdapat beberapa hal yang wajib Anda ketahui.

Syarat utama memancing ikan kakap putih adalah Anda harus mengetahui sarangnya. Habitat ikan kakap putih alias barramundi ini banyak dijumpai di pantai/laut (kedalaman 1—10 m) ataupun di muara sungai. Bahkan, kakap putih bisa masuk ke sungai sampai beberapa kilometer, selama salinitas air masih terasa sedikit asin mendekati tawar.

Faktor lainnya yang wajib diketahui adalah mengetahui pasang surut air laut. Sebab, ikan ini adalah ikan pasang surut dimana aktivitas makannya galak saat air pasang atau surut dengan arus air sedang. Sebaiknya, hindari memancing saat bulan terang, baik siang maupun malam. Sebab, saat bulan terang, kakap putih akan disibukkan oleh urusan birahi (kawin).

Berikut ini beberapa cara yang dapat dilakukan untuk memancing ikan kakap putih.

Ngelicir

Pada teknik ini biasanya joran selalu aktif dipegang sembari memainkan kenur secara perlahan. Teknik ini lebih efektif bila memancing di area bebatuan atau rumpon atau patok bambu yang terjangkau joran.

Ngoncer

Teknik ini mudah dilakukan karena umpan tinggal dilemparkan saja dan joran diletakkan di pinggir tanggul, kemudian menunggu ikan memakan umpan. Cara ini sering juga dilakukan dengan joran selalu aktif dipegang dan kenur ditarik ulur perlahan-lahan agar udang putih hidup selalu aktif berenang menyelam sehingga ikan akan terangsang untuk memakan umpan. Namun, teknik ini bisa dilakukan dengan latihan rutin dengan maksud merasakan gerakan umpan hidup tersebut.

 

Menggunakan pelampung

Menurut situs Betwin188 teknik memakai pelampung biasa dilakukan di area rumpon yang tidak terjangkau joran, sehingga joran sebaiknya dipegang dengan maksud agar bisa cepat refleks mengangkat dan menyentak joran saat ikan makan umpan. Teknik ini membutuhkan konsentrasi yang ektra untuk melihat pelampung dan refleks menyentakkan joran.

Ini adalah persoalan yang paling asas dalam dunia gewang permukaan.

Secara umumnya, ikan pemangsa sentiasa memerhatikan kolum permukaan air.

Mengapa?

Apa yang menyebabkan mereka begitu tertarik terhadap kawasan ini?

Terdapat dua sebab utama:

Sebab Pertama: Tempat Datangnya Makanan Dari Dunia Luar

Kita perlu tahu bahawa bahagian permukaan air adalah perantaraan dunia air dan dunia di luarnya.

Menerusi permukaan air, banyak bahan organik dan bukan organik dari dunia luar masuk ke dalam air melalui bahagian ini terlebih dahulu.

Oleh sebab itu, kebanyakkan ikan sering tertarik dengan apa sahaja benda yang datang daripada luar.

Gewang Permukaan Air
Gewang Permukaan Air

Mereka sangat sensitif dengan kolum ini.

Siakap merah adalah spesis agresif yang mudah tertarik dengan gewang permukaan

Ini kerana bahagian permukaan ini bukan sahaja membawa masuk oksigen, malah turut menjadi tempat datangnya sumber makanan seperti:

  • Daun-daun segar
  • Serangga yang jatuh ke permukaan air
  • Haiwan kecil jatuh atau bergerak di permukaan (contohnya: katak, cicak, ular dsb)
  • Larva yang baru menetas
  • Tempat ikan kecil mencari makan

Semua ini akan mudah menjadi sasaran kepada ikan pemangsa.

Perkara ini kerana ia sangat berkait rapat dengan deria ikan yang sensitif yang lazimnya terletak pada bahagian dorsal atas dan sisi badannya.

Bahagian ini juga dikenali sebagai lateral line atau garis deria ikan.

Lateral line adalah bahagian dimana deria sensitif ikan terkumpul

Sebab itulah pemangsa yang berada dibawah lebih mudah mengesan ikan kecil (atau mangsa lain) yang berenang di permukaan (pemangsa berada di bawah perut mangsanya)

Kalau tidak percaya, cuba anda cekup ikan dalam akuarium dari atas, anda pasti gagal.

Tetapi jika anda merendam tangan dan selepas suhu tangan disejukkan, cubalah cekup dari bawah, bukankah lebih mudah?

Sebab Kedua: Permukaan Air Adalah Jalan Mati

Kawasan permukaan adalah “zon paling efektif” untuk mencekup mangsa

Permukaan air adalah ibarat jalan mati kepada ikan kecil jika mereka diserang daripada bawah.

Jika ikan pemangsa hanya mengejar ikan kecil secara membabi buta di dalam air, kerapkali mereka tidak akan berjaya menyambarnya.

Kolum permukaan sentiasa menarik minat ikan

Tetapi jika ia meligannya sehingga ke jalan mati, kebarangkalian berjaya akan meningkat kerana laluan seterusnya untuk ikan kecil sudah tersekat.

Ikan pemangsa sangat arif tentang perkara ini.

Sebab itulah adakalanya mereka akan mengepung ikan kecil di permukaan dan menghalang laluannya untuk melepaskan diri, sebelum mula membelasah.

Selain daripada kawasan permukaan, kita harus tahu bahawa dasar, tebing dan jurang drop-off juga turut dikategori sebagai penghalang.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *